Dari Dapur Cikgu Zue

Thursday, May 3, 2012

Wajik @ Nasi Manis Resepi Nenek


Bahan-bahan :

1 kilo beras pulut
1 kilo santan
1 kilo gula merah @ nisei
2 helai daun pandan
1 sudu kecil garam


Cara  Penyediaan :

1.  Bersihkan beras pulut, kemudian rendam selama lebih
     kurang 2 jam.
2.  Selepas itu, tanak  atau kukus beras pulut.
3.  Masak santan dan gula merah di dalam kuali besar 
     sehingga gula merah larut.  Kemudian tapis dengan
     menggunakan tapisan besar untuk mengasingkan 
     hampas gula merah.
4.  Masukkan semula santan yang telah ditapis tadi ke 
     dalam kuali, masukkan garam dan masak serta kacau
     santan sehingga pekat.
5.  Apabila santan agak pekat, masukkan beras pulut yang 
     sudah ditanak / dikukus ke dalam santan bersama daun
     pandan. Kacau lagi  hingga benar-benar pekat dan likat.
6.  Tuangkan ke dalam bekas.
7.  Hidangkan setelah sejuk.* Makan panas-panas pun 
     sedap.


Alkisahnya :


      Suami dan anak-anak memang suka sangat wajik ni.  Sebelum ni hanya Umi yang buat kat rumah WCY.  Dulu saya tak pernah nak ambil tahu pasal resepi wajik nih.  Tahu makan sahaja tapi sejak dah tua ni ( bukan tua sebenarnya, cuma semakin berumur...hehehe), baru terbuka hati nak cuba buat sendiri.  Mula-mula tu buat untuk jamuan rumah terbuka hari raya pada  tahun lepas (2011).  Masa mula-mula buat, rasa macam tak jadi, sebab waktu panas-panas tu, cuba rasa sedikit. Ya Allah, punyalah manis.  Terlebih gula merahke?  Tak mungkin sebab apabila call Umi dan tanya, Umi  kata  memang 1 kilo gula merah. Hati rasa tak seronok.  Apa-apa pun, terpaksa hidangkan juga pada hari kejadian (rumah terbuka). 

       Pada hari tersebut, kawan-kawan yang makan, semuanya memuji.  Mereka kata, dah lama tak makan wajik. Saya tanya, "tak manis sangatke?" Mereka jawab, "Ok je...sedapppp".  Saya tersenyum puas.  Betullah kata Umi, waktu masih panas, memang terasa sangat manis, tapi bila dah sejuk, rasa ok je"  Sejak hari itu, Liza iaitu kerani di sekolah tempah 1 kilo wajik sempena jamuan persaraan Pn. Sit Lijah (bekas PK 1 SMKTT).  Lepas tu, Kak Shima pula tempah.  Kak Shima dah tempah 3 kali.  Kali yang terakhir sebanyak 2 kilo untuk kenduri kahwin anak saudaranya.  Mula-mula tu dia hendak tempah banyak, iaitu dia suruh saya masukkan ke dalam 400 bekas kecil sebagai sisa kepada tetamu.  Pada mulanya, tanpa berfikir panjang saya bersetuju.  Balik dari sekolah, saya terfikir-fikir.  400 bekas kecil tu banyak, bukannya sedikt.  laratkah saya membuatnya?  Saya cuma ada kuali sederhana besar sahaja, sekadar nak kacau 1 kilo wajik bolehlah. Entah berapa kali nak kena kacau?  Ehh...tak bolehlah...Keesokkan harinya saya beritahu Kak Shima, saya tak sanggup.    Kak Shima kata, kalau macam tu, 2 kilo pun jadilah untuk makan anak beranak.  Katanya lagi, kakaknya suka sangat wajik buatan saya sebab lembut. Jadi dia harap sangat-sangat saya dapat buat 2 kilo pun jadilah.  Saya bersetuju dan pada hari malam Jumaat lepas, saya telah siapkan 2 kilo wajik untuk Kak Shima. Tadaaa....

       Oh ya, kalau nak wajik tu keras sikit, beras pulut dikukus, tapi kalau nak wajik tu lembut, beras pulut ditanak dengan air separas beras dalam periuk vision.  Masukkan ke dalam microvawe selama 30 minit.  Selepas 15 minit  pertama,  keluarkan dan balik-balikkan pulut, kemudian masukkan semula dan masak selama 15 minit lagi.

       Lagi satu, kalau anda penggemar  buah durian, masukkanlah beberapa ulas isi durian dengan bijinya sekali atau lempuk durian semasa kacau santan, hasilnya jadilah wajik durian....wooo...terangkat habis.....sedapppp.... 

Selamat mencuba.... dan kalau dah cuba, berilah komen sikit, dan silalah like, ok....       

2 comments:

  1. alhamdukillah jumpa juga resepi kegemaran saya ni. ixinkan saya menyalin resepi ini ya.

    ReplyDelete
  2. hehehe sekali ada salah ejaanla plak.. soriii.

    ReplyDelete