Dari Dapur Cikgu Zue

Tuesday, December 4, 2012

Kerabu Kaki Ayam


Bahan-bahan :

1 kilo kaki ayam
1 biji bawang besar (dipotong nipis-nipis)
2 biji buah tomato (dipotong dadu)
10 biji cili padi (dipotong nipis-nipis)
5 biji limau nipis
1 ikat daun bawang (potong sederhana)
Gula
Garam

Cara Penyediaan :

1.  Bersihkan kaki ayam.  Potong buang kuku.
2.  Rebus kaki ayam hingga lembut (30 minit dalam pressure
     cooker)
3.  Tarik tulang betis hingga tercabut. Masukkan ke dalam 
     besen kecil.
4.  Masukkan bawang besar, buah tomato, cili padi, gula, 
     garam secukup rasa dan perahan air limau nipis.
5.  Gaulkan semua bahan.
6.  Siap untuk dihidangkan dan dimakan.

Alkisahnya :


        Dulu saya pernah makan kerabu kaki ayam di Restoran Abang Him di Gombak.  Rasanya sungguh sedap.  Kemudian apabila saya mengandungkan anak ke-5, saya mengidam hendak makan kerabu kaki ayam Abang Him.  Saya ajak suami pergi ke restoran itu, tapi suami malas nak pergi.  Saya rasa sangat sedih.  Jadi, saya pun cuba buat sendiri, tapi tak menjadi.  Seminggu selepas itu, suami bawa saya makan kerabu kaki ayam di Restoran Nasi Air di Jalan Bayam, Kota Bharu (kebetulan kami balik ke Kota Bharu).  Rasanya lebih kurang sama dengan rasa kerabu kaki ayam Abang Him.  Sebelum menghabiskannya, saya membelek-belek bahan yang diletakkan ke dalam kerabu kaki ayam itu.  Saya bercita-cita nak buat sendiri, sebab takut mengidam lagi.  Akhirnya saya cipta resepi ini berdasarkan bahan-bahan yang saya rasa dan lihat dalam kerabu kaki ayam tersebut. Mungkin ada bahan yang kurang, tapi saya tak kisah sebab rasanya sedap dan sama seperti rasa kerabu kaki ayam di Restoran Abang Him.

        Dulu, sebelum saya beli periuk tekanan (pressure cooker), saya rebus kaki ayam tu dalam periuk biasa.  Kaki ayam tu menjadi kecut sebab kehilangan air.  Sejak  saya beli periuk tekanan tu, saya rebus kaki ayam dalam periuk itu.  Air tak kering dan kaki ayam tu kelihatan sungguh gemuk dan gebu, cantik  serta menggiurkan...hehehhehe, malah kerabu kaki ayam saya berasa lebih sedap. Saya berasa sangat teruja, sebab dah boleh lawan kerabu kaki ayam di Restoran Abang Him...hehehe...Suami dan anak-anak suka sangat makan kerabu kaki ayam.   Makan dengan nasi, sedap, ratah lagi sodap....hehehe...Selamat mencuba....




No comments:

Post a Comment