Dari Dapur Cikgu Zue

Tuesday, December 4, 2012

Puding Caramel Gula Hangus
















Bahan-bahan :

10 biji telor 
1 tin susu pekat
1 tin susu cair
1 tin air
1 sudu kecil essen vanila
3 keping roti putih (dicubit-cubit - kalau lebih roti, puding akan jadi lebih keras, berasa kurang sedap)
5 sudu besar gula pasir


Cara Penyediaan :

1.  Hanguskan gula pasir di dalam loyang pembakar.  
2.  Masukkan telor, roti dan susu pekat ke dalam blender.  
     Blend hingga halus.
3.  Keluarkan bahan yang telah diblend, kemudian 
     masukkan  ke dalam besen kecil.
4.  Masukkan susu cair dan air ke dalam besen. Kacau 
     hingga sebati.
5.  Masukkan adunan ke dalam loyang yang mengandungi 
     gula hangus.
6.  Kukus selama 1 jam.
7.  Biarkan sejuk sebelum diterbalikkan.
8.  Siap untuk dihidangkan dan dimakan.

Alkisahnya...


      Puding caramel ni biasa orang buat, tapi dengan pelbagai resepi.  Sesetengah orang tak tambah air.  Saya tak suka yang tak tambah air sebab puding  menjadi sangat kental (tak lembut). Dulu-dulu saya buat guna gula pasir, tapi beberapa tahun yang lepas, saya gantikan gula dengan susu pekat dan tambah beberapa keping roti.  Resepi baharu ini saya belajar dari Kak Long saya yang tinggal di kampung.  Hasilnya, puding caramel saya kelihatan lebih cantik dan sedap....membuatnya pun sangatlah senang.....anak-anak dan suami pun sangat-sangat menggemarinya....cubalah....



      ***Kalau nak buat puding roti pun sama resepinya, cuma roti tu jangan diblend, carik-carikkan dan rendam dalam bahan kisar lebih kurang setengah jam sehingga roti menjadi kembang.  Gunakan roti whole meal (warna coklat). Boleh bakar atau kukus.  Sebelum dibakar atau dikukus, taburkan buah kismis agar kelihatan cantik gitu...tapi anak-anak saya tak suka kismis, mereka akan buang kismis, jadi rugilah kalau saya letakkan kismis....hmmm...kalau nak dihidangkan kepada mereka, saya tak tabur kismis, tapi kalau nak dihidangkan kepada tetamu, saya tabur ksimis...pilihan di tangan anda...kan kan kan...

No comments:

Post a Comment